söndag 25 juli 2010

Vinst i Master of Water!

I helgen var det Daflo och där med Master of Water. I år gick hela tävlingen i Lissfors mot tidigare år då den gått i Fänforsen.

Först ut var störtlopp, dvs. att snabbast paddla nerför forsen. Störtloppsdelen var intressant då forsen är ganska smal och svänger en del på slutet så det gäller att ta bra linjer. Jag hade en bra linje genom forsen och behövde bara göra två extra ytterdrag i sista svängen.

Freestyle gick på den nybygda våg-valsen i Lissfors. Reglerna i freestyle delen var lite annorlunda än vanligt. Tre åk och enbart det bästa tricket varje åk räknades, även trick som inte finns med i riktiga trick listan räknades och ej färdiga trick (dvs. om man fluschade under/efter tricket).
I mitt första åk gick jag in och gjorde dagens snyggaste loop (den ni ser på bilden) och den enda under hela tävlingen som stannade kvar i valsen efter loopen! Andra åket gick inte så bra och i tredje åket försökte jag på mig en Macnasty, vilket jag åkte ur valsen i och där av inte gav full betalning i poäng. Men min poäng hade ändå räckt för en tredje plats i herrklassen!

Sist ut under dagen var kajakcross! Dagens roligaste deltävling enligt mig själv. Man startar 4 personer samtidigt och paddlar en lätt slalombana (3 uppströmsportar) och det gäller att vara först i mål och det är tillåtet att tacklas!
Kvalet var ganska lätt match för mig, jag drog på allt vad jag kunde och efter andra porten, ungefär halvägs ner i banan hade jag en klar ledning som räckte ända in i mål.
I finalen så valde Sanna och Karin att köra på andra sidan bron än vad jag valde. Med mig på min sida hade jag Yvonne. Vi tampades i första porten, men inte allt för farligt, sen drog jag iväg ner till andra porten, vilken jag lyckades runda rätt lätt innan de andra kom. Väl nere i tredje porten var jag ensam till jag skulle ut ur porten då Sanna kom paddlandes, jag väntade in henne för att få en lättare utgång, dock lyckades vi krocka så att hon gick runt och missades porten, vilket var tråkigt då hon förtjänade andra platsen efter att ha tampas med Karin.

I herrklassen blev det delad vinst mellan Mattias W och Erik G. Stort grattis till er killar!

Inga kommentarer: