onsdag 16 januari 2013

Uganda 2013..

Den 3 januari flög jag till Uganda och mötte upp Claire O'hara och Dennis Newton på Hairy Lemon. Vi var där fram till den 15 jan. Dagarna på Hairy Lemon är ganska lika. Man kliver upp någon gång mellan 7-8, äter frukost som består av massa färsk frukt, vitt bröd och ägg. Där efter paddlar man Club wave till strax innan lunch då man paddlar tillbaka till ön och inväntar lunchen som ofta är vegetarisk.

Där efter vilar man, spelar kort, läser eller gymmar i väntan på att vattnet ska stiga, så att Nile special börjar fungera, vilket är vid ca 16-tiden. Paddlingen på Nile special är superrolig då vågen är en väldigt snabb våg.
När man har paddlat klart så inväntar man middag och innan klockan är 21 så är man i bädd...


Maria gör en blunt på Club Wave. Foto: Dennis Newton.


Club wave är den 3:e vågen i vågtåget, i lågt vatten är det en ganska snäll men ändå relativt stor våg. Dock får man jobba lite för att få höjd på bluntar mm. När vattnet stiger blir det högre men även mer studsig.

Helix försök på Nile special.




Nile Special är som sagt mycket snabb våg och är väldigt studsig men även mycket rolig! I måndags hade vi senaste passet på Nile special och jag gjorde då ett försök på Helix, det är det mest skrämmande jag någonsin gjort i en freestyle kajak. När man var upp och ner så försökte vågen dra av en paddeln och hjälmen. Hade ont i ena örat direkt efter av att hjälmens band dragits mot örat. Men en bra sak är att jag vet att min hjälm sitter fast på huvudet! =) Men jag ska helt klart göra nytt försök nästa pass!

Känns dock bra att fått blunt på både höger och vänster sida att funka. Samt att ha satt några Helix på Club wave. Nästa steg blir att göra clean blunt och PanAm.

Vi har kört några gympass på ön, fyllt vattenflaskor med sand och använd kroppen som vikter. Roligt och skönt att bryta all paddling med lite gympass.

Vi har även spenderat några pass uppe i Super Hole, vilket är en våg-vals. I lägre vattenstånd är det mer än vals och ju mer vattnet stiger desto mer våg blir det. Jag har lite svårt för den valsen än så länge, har inte riktigt kommit på hur det funkar. Men ska köra några pass i rad där nu, så hoppas på att få det att funka.

Sist vi var uppe vid Super Hole så paddlade vi hela vägen tillbaka till Hairy Lemon, en tur som tar ca 1,5timmar. Vattenståndet var högt när vi paddlade tillbaka och ingen av forsarna såg ut så som jag mindes dem för två år sedan..

Natten till tisdag blev både jag och Dennis dåliga, vi har fått i oss nått olämpligt, vi gissar att det är Nile vattnet eftersom alla äter samma sak på Hairy Lemon. Jag har fortfarande ont i magen till och från men blir bättre, får i alla fall behålla mat jag äter. Dennis har även han fortfarande orolig magen, men han åkte ändå och paddlade i dag. Jag tog en extra vilodag och åkte in till Jinja och köpte några jättefina klänningar och andra presenter. Dock tog pengarna slut så ska shoppa mer nån annan dag! =)

Vi bor nu på Nile River Camp, jag bor i ett rum med 6 bäddar, mycket skönare sängar än på Hairy Lemon och lite mer civiliserat än på Hairy Lemon så skönt med lite omväxling! Dock saknar men öns lugna del, speciellt på kvällen då det är fest här..

Solnedgång över Nile Special.

På lördag åker vill tillbaka till Hairy Lemon och kommer vara där tills det är dags att åka hem den 26:e jan. Detta betyder att jag inte kommer att ha någon Internetuppkoppling under de dagarna.

Inga kommentarer: