torsdag 15 augusti 2013

I USA!

Jag har nu varit i USA och North Corolina i över en vecka. Anlände söndag den 4 sep och blev upplockad av Max pappa Magnus. Vi spenderade första natten på ett hotell just bredvid flygplatsen, vilket var rätt skönt för att börja ställa om dygnet då det skiljer sig 6h mot Sverige.

På måndag morgon åkte jag och Max till NOC där tävlingsvalsen är. Vi kom precis fram i tid till att vattnet började öka. Älven vi paddlar är reglerad, finns en damm 2,5h uppströms. Så vid 10-tiden varje morgon kommer vattnet och är där tills det mörknar vid 20-tiden på kvällen. Detta betyder att det inte är möjligt att träna någon annan tid än denna, till skillnad mot de senaste årens mästerskap, då träning har pågått dygnet runt!

Jag och Max bytte snabbt om och hoppade på vattnet. Dock kände jag rätt snabbt att jag fortfarande var rätt jetleggad så det blev ett kort pass för mig. Men efter det så har träningen gått bra. Vi har fått in en rätt bra rutin att vara nere vid valsen vid 10 för att byta om och vara på vattnet lagom till vatten kommer. Där efter åker vi hem och käkar lunchar. Vi bor hos Maxs kompisars föräldrars hus och har källaren för oss själva. Riktigt fint ställe! =) Dock har de 4 hundar så jag undviker att vara så mycket på övervåningen förutom när vi ska äta..

Där efter slappar vi någon timme, vid datorn eller åker tillbaka ner till valsen innan det där dags för träningspass två, någon gång mellan 16-18 påbörjar vi det, beroende på om vi har något annat planerat för kvällen eller ej..

Området runt NOC är väldigt fin. Många som paddlar och åker rafting, fina affärer och matställen!
Valsen som vi ska tävla i är väldigt rolig men utmanande. Man måste göra saker rätt för att få betalt för det, gör man fel så blir det bara tok.

Max har i år fått sponsring av Dagger och fått tillgång till deras kolfiber kajak. Den är en aningen stor åt honom, men han hanterar den bra. Det hela slutar bara i att nästan allt han gör blir huge.. =)

Jag kör fortfarande min Vajda Beast. Jag jobbar på att få alla bitar på plats för phonics monkey och Mc Nasty. De är inte långt borta innan de sitter! =)
Vi blir just nu coachade av Peter Csonka, som vann världscupen förra året och senaste europacup tävlingen. Har är mycket duktig tränare och vi lär oss massvis!


Det börja anlända ganska många tävlande nu. Det är väldigt roligt att träffa alla man ej sett på länge, några har jag träffat under europacupen, medan andra är två år sedan (förra VM).

Nu är det dags att sova så vi orkar med morgondagen! Ser fram emot resterande månad, som kommer fortsätta tillbringas precis så här, massa paddling & träning och umgås med vänner!

Tack alla ni som gör detta möjligt för mig: Svenska kanotförbundet, Winther Bygg, ICA Kvantum Gällivare, Sandiline, Werner paddles och min familj som stöttar mig!

Inga kommentarer: