tisdag 23 september 2008

en liten summering av paddelåret som börjar gå mot sitt slut..

Försäsongsträningen har varit bättre än den tidigare har varit, poloträningarna har varit riktigt bra och till de ett freestylepass inomhus o endel styrketräning, de jag ska förbättra inför nästa säsong är att lägga in mer kondition och bättre freestylepass.

Under våren har jag paddlat mer än vad jag någonsin har gjort tidigare, någon vecka har de blvit varje dag.. och framför allt så har jag haft väldigt bra paddling. Rödå funkade länge o sen gick de snabbt upp till vattenläge så att rysshälla funkade o sen snabbt tillbaka till Rödåläge igen, ingen utdragen tid där emellan. Där till även ett träningsläger med Dennis i palt o Lappis gjorde inte det hela sämre..

Tävlingarna
Började säsongen med att ställa upp i kvarncrossen i Uppsala, mycker rolig tävling! Mitt mål var att slå min storebror i tidskvalet, men tyärr gick de inte.. Blev slagen med 5sek om jag minns rätt. Men vann damklassen. Rampen var mycket rolig!
Sverigecuppen i freestyle är inte så mycket att säga om, tyvärr så har jag inte så stor konkurrens där. På masters of water blev de lite mer intressant då Malin körde och slog mig i störtloppet med 1 sek! Men jag vann de två övriga grenarna och tog hem totalen i alla fall.
Total-SM var en väldigt rolig med jobbig helg, efter att just ha kommit hem från EM i Spanien, bara packa om väskan för att åka upp till Åmsele och arrangera SM. Det som ska vara nästa gång vi arrangerar nått så stort är att vi ska vara fler.. Men roligt hade jag! Till nästa år ska jag träna lite mera slalom innan så jag har nån vättig chans där..
EM i Spanien är årets stora besvikelse, en 12:e plats. Det jag själv kände var att i Sverigecuppen så funkar de att åka dit o bara köra lite träning innan på platsen, men inför större mästerskap så behöver jag / vill jag träna mera på plats. Bara att ta med den lärdomen med till kommande år.
Världscupen är kanske bland de roligaste jag har gjort, dumt nog så var jag skadad de första dagarna, så min plan att träna mycket innan gick inte, men en 10:e plats på första deltävlingen var helt okej med tanke på de förutsättningarna. Andra tävlingen i Augsburg var ju den bästa jag någonsin har kört, leda finalen efter första åket och sedan behålla tredje platsen är jag grymt nöjd med, kändes som en revans från EM. Speciellt då jag var bästa från Europa.. Jag kunde dessutom hantera min nervositet en hel del, som jag tidigare år haft problem med, tex. i Kanada förra året. Så de kändes bra. Min 18:e plats i Thun var väll inte helt lyckat, men efter att ha tillbringa 4-5 timmar på sjukhuset innan tävlingen så var de väll helt okej.. Bara 20p från att vara i semi.

Inför nästa år ska jag surfa mera våg, eftersom EM går på våg.. En liten icke studdsig våg dessutom.

Nu ska jag upp till IKSU för att göra styrketester, ska bli intressant o se om man har förbättra sig nått under sommaren. Dumt nog har jag småträningsverk lite här o var sen gårdagens löpning, men de är bara att värma upp o köra!

Ses på vattnet,
Maria

Inga kommentarer: